Tuesday, October 5, 2010

PMR 2010

Selamat berjaya kepada semua calon yang menduduki Peperiksaan Menengah Rendah PMR. PMR menjadi penentu arah tuju masa depan anda semua. Aliran sains atau teknik atau sastera semuanya bergantung kepada keputusan PMR anda.Jadi berusahalah melakukan yang terbaik untuk diri, keluarga, masyarakat dan negara.
Namun kepada para pelajar sekarang, peperiksaan PMR seakan tiada nilainya. Lulus atau gagal mereka akan tetap meneruskan pelajaran mereka di tingkatan 4 dan seterusnya. Hal ini menyebabkan mereka yang lemah terpaksa belajar dan duduk di dalam kelas. Mereka tidak ada pilihan lain.Justeru masalah disiplin di sekolah sebahagiannya berpunca daripada pelajar yang kurang berminat dalam pelajaran.
Berbanding sistem peperiksaan pada masa dahulu, SIJIL RENDAH PELAJARAN, SRP lebih signifikan dan sangat penting dalam menentukan hidup atau mati seseorang pelajar. Pelajar yang lulus sahaja berpeluang menyambung pelajaran mereka ke tingkatan empat. Bagi pelajar yang kurang bernasib baik, mereka ini berpeluang ke sekolah vokasional. Ini lebih baik bagi mereka kerena berpeluang menambahkan kemahiran mereka dalam bidang tertentu. Apabila tamat belajar mereka ini akan terus memasuki pasaran tenaga buruh dan ramai daripada mereka ini berjaya dan hidup bahagia.
Jadi, usaha TPM selaku Menteri Pelajaran sekarang untuk mengembalikan semula sekolah vokasional ke dalam sistem pendidikan sekarang sangatlah dialu-alukan. Ini akan memberi peluang kepada pelajar kurang berkemampuan dalam akademik mendalami ilmu dan kemahiran dalam bidang yang mereka minati.

No comments:

Post a Comment