Sunday, September 5, 2010

Ramadhan Berlalu Syawal Menjelang

Begitu pantasnya masa berlalu, hari ini sudah 26 hari Ramadhan. Ini bermakna bulan bulan keberkatan ini akan berlalu dalam 3 atau 4 hari lagi. Bagi yang berpuasa kerana adat, pastinya persiapan untuk menyambut kedatangan 1 Syawal lebih meriah. Pasaraya dan pusat membeli belah menjadi tumpuan orang ramai. 1 Syawal tidak sah dan sempurna tanpa pakaian serba baru, perabot baru, langsir baru dan segala-galanya mesti baru. Maklumlah meraikan kejayaan berpuasa - menahan diri daripada makan dan minum sebulan bulan Ramadhan!
Kepada mereka yang berpuasa kerana beribadat kepada Allah dan mengharapkan keberkatan dan keredhaan Allah pasti akan bersedih.Peluang dan kebajikan yang dijanjikan Allah mesti direbut. Amal ibadat pasti dilipatgandakan, kerana bulan Ramadhan tahun depan belum tentu dapat ditemukan. Janji Allah pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan adalah dilepaskan dari siksa dan azab api neraka.

Maksud hadis nabi,

Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam naik ke atas mimbar kemudian berkata: “Amin, amin, amin.” Para sahabat bertanya: “Kenapa engkau berkata amin, amin, amin, wahai Rasulullah?” Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: “Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata: “Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!” Maka aku berkata: “Amin.”

Kemudian Jibril berkata lagi: “Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi itu tidak memasukkan dia ke syurga dan katakanlah amin!” Maka kukatakan: “Amin.”

Kemudian Jibril berkata lagi: “Hai Muhammad celaka seseorang yang jika disebut nama engkau namun dia tidak berselawat kepadamu dan katakanlah amin!” Maka kukatakan: “Amin.”

(Hadis ini diriwayatkan oleh Tirmidzi, Ibn Hibban, Ahmad, Ibn Khuzaymah, Al-Hakim & disetujui oleh Az-Zahabi, Abu Yu’la, At-Tabrani dalam Al-Kabir & al-Awsat, At-Tayalisi, Al-Bukhari dalam Adab Al-Mufrad, Ibn Al-Ja’d)

Jadikanlah puasa kali ini sebagai jalan kita kembali ke agama Allah yang sebenarnya dan mentaati segala suruhan dan tegahanNya

No comments:

Post a Comment